Kobieco-wiośnie to spektakl zrodzony z pełnej pasji i oddania pracy badawczej nad archiwalnymi ikonografią i tekstami Święta Wiosny
w choreografii Wacława Niżyńskiego z 1913 roku i zachwytu nad ich misterium. Powstawał przez wiele miesięcy w Paryżu i Londynie,
na podstawie ponad 140 ikonografii i 50 artykułów prasowych,
na zlecenie Instytutu Muzyki i Tańca w Warszawie.
Inspirowany baletem ukazuje syntezę pełnego ekspresji tańca pierwotnego przenikającego się z barwami współczesności. Wyborem dźwiękowym do spektaklu jest oryginalna muzyka Igora Strawińskiego w wersji fortepianowej.

Kobieta w Kobieco-wiośniu to DZIEDZICZKA DZIKOŚCI!
Pra-matka władająca Ziemią i demonami, która potrafi korzystać
i ze swej mocy i ze swej uległości.
Pozostająca w karmiącej symbiozie z naturą.
Pierwotna i żyjąca wg jej praw.
Łącząca to, co ziemskie z nadziemskim.
Przypisywano jej wartości bliskie Ziemi, dającej życie i karmiącej, stanowiącej wszechstronną moc godną pokłonu.
Poszukiwania kobiecego pierwotnego pierwiastka prowadzą
do reintegracji utraconego stanu pierwotnego kobiety.
Wszak w historii ludzkości zaprzestaje się wielbienia Ziemi, jak i pierwiastka żeńskiego. Tak jak mężczyzna starał się podbić ziemię oraz kobietę, tak samo kobieta przyswajała sobie wzorce, reprezentujące w ówczesnym świecie silnie pierwiastek męski. Kobieco-wiośnie szuka pogodzenia i nowej komunii między żeńskim i męskim.
To, co zostało rozłączone, łączy się na nowo.
Męskie nosi żeńskie i odwrotnie. Jedność męskiego i żeńskiego zaczyna się w kobiecie, ponieważ to kobieta nosi życie w swym łonie.

Julia Dondziło – choreografka, tancerka, badaczka tańca, krytyczka źródeł choreograficznych. W orbitach jej zainteresowań leżą fundamenty tańca współczesnego i ich ewolucja na przestrzeni historii, szeroko pojęta kultura choreograficzna oraz jej rozwój poprzez łączenie teorii z praktyką. Wielokrotna laureatka stypendium programów: „Młoda Polska” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa, grantu Regionalnej Dyrekcji Spraw nad Kulturą regionu Ile-de-France, stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Białegostoku „Młodzi Twórcy”, stypendium Marszałka Województwa Podlaskiego.
Artystka pochodzi z Białegostoku, działa twórczo pomiędzy Polską
a Francją. Poprzez transgraniczną współpracę rozwija swoją wrażliwość artystyczną i technikę taneczną, uczestnicząc m.in. w projektach Anny Collod, Anny Konjetzky, Christine Gérard, Corinne Lanselle, Romaina Panassié, Sophie Chadefaux, Annick Charlot i Karoliny Garbacik. Zrealizowała badania nad archiwami ikonograficznymi Święta Wiosny w choreografii Wacława Niżyńskiego z 1913 r. z programu „Muzyczne Białe Plamy” dla Instytutu Muzyki i Tańca w Warszawie. Założyła i pełni rolę dyrektorki artystycznej Compagnie de danse Julia Dondziło działającego w Paryżu, zaś działania jej owocują autorskimi spektaklami choreograficznymi chętnie zapraszanymi na festiwale we Francji i Polsce: Le Flux (2014), Makosz (2015) i Kobieco-wiośnie (2017)

Liczba wejściówek – 100 osób
Decyduje kolejność zgłoszeń. Prosimy o zapisy SMS-em pod numerem telefonu 578 432 300
lub na e-mail: dorotaostrozanska@gmail.com z podaniem imienia
i nazwiska, adresu emailowego, numeru telefonu, tytułu wydarzenia.
Można zapisać osoby dodatkowe z podaniem ich danych.
Zaproszenia na spektakl (wejściówki) organizatorki będą przesyłały drogą emailową.

Spektakl jest finansowany przez COMPAGNIE DE DANSE JULIA DONDZILO
Wsparcie logistyczne i merytoryczne realizuje Inicjatywa My, Kobiety…
Spektakl jest organizowany pod matronatem Inicjatywy Społecznej “100-lecie Kobiet”.
Partnerem wydarzenia jest Uniwersyteckie Centrum Kultury / Uniwersytet w Białymstoku.
Widz może z niego skorzystać nieodpłatnie. Serdecznie zapraszamy.

Skip to content

Drogi Użytkowniku, w ramach naszej strony stosujemy pliki cookies. Więcej informacji >>>

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu. W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies.

Zamknij